Meditace pro začátečníky: šúnja – prostor za myšlenkami

Ve středu 7.2.2018 zaíčná kurz Meditace pro začátečníky. Uskuteční se v úžasných prostorách Himálajského centra v Praze u metra Palmovka. Na kurzu využijeme techniky Kundaliní jógy – meditace, mantry, mudry, pranajámy (dechová cvičení) – abychom překonali svoji negativní a pozitivní mysl a vstoupili do naší neutrální mysli.

„Jak se vaše mysl začne zklidňovat a nebudete mít myšlenky, bude vám to tak příjemné, že to nedokáži popsat ani já.“ Yogi Bhajan

Podle učení Kundaliní jógy máme tři druhy mysli: negativní, pozitivní a neutrální.

Negativní mysl

Negativní mysl nás chrání, upozorňuje nás na možná nebezpečí. Když je naše Negativní mysl příliš silná, máme problém. Vymýšlíme kritické scénáře, máme strach, nevěříme, že něco může dopadnout dobře. V Kundaliní józe je několik meditací na ovládnutí negativní mysli. Jednu z nich najdete i s videem zde.

Neovládnutá negativní mysl:

  • jsme snadno ovlivnitelní druhými, nemáme žádné hranice,
  • jsme naivní, důvěřujeme všemu a všem,
  • navazujeme sebedestruktivní vztahy,
  • nejsme ve svém středu.

Říká se, že problematická Negativní mysl způsobuje problémy s menstruací, náchylnost k infekcím močových cest a sexuální problémy.

Pozitivní mysl

Pozitivní mysl nám říká, jaké máme příležitosti. Ve všem vidí pozitivní základ. Chce, abychom se realizovali, projevili, abychom tvořili. S tím je spojena otázka: Jsme otevření všem možnostem, které život nabízí? Dává silnou vůli, hravost, optimismus. Pokud je naše Pozitivní mysl slabá:

  • jsme neorganizovaní,
  • bojíme se zodpovědnosti,
  • bojíme se následků,
  • nechceme použít vlastní sílu.

Říká se, že slabá Pozitivní mysl způsobuje větší náchylnost k alergiím, k bolestem hlavy.

Neutrální mysl

Neutrální mysl můžeme posilovat až tehdy, když ovládneme svoji Negativní a Pozitivní mysl. Říká se jí také „Meditativní mysl“.

Neutrální mysl má schopnost posuzovat a hodnotit bez emocí, s nadhledem. Posuzuje to, co říká Negativní mysl, Pozitivní mysl a vyhodnotí to z pohledu naší duše a našeho poslání. Neutápí se v emocích, nenechá se strhnout. Neutrální mysl drží sílu intuice. Je vstupní branou k našemu vědomí. Dává nám schopnost vidět naše poslání, a tím nás vede za naším posláním.

Neutrální mysl otevírá brány pro hluboké připomenutí si našeho já a naší duše. Dovoluje nám dotknout se nekonečna, to je její účel. Mysl a emoce se stále opakují. S každou myšlenkou vytváříme v těle napětí. Je potřeby pomocí meditace koloběh mysli přerušit. Jóga říká, že klíčem k Neutrální mysli a ke štěstí je relaxace, uvolnění.

„Je normální mít emoce. Všichni máme emoce. Ale problém nastane tehdy, když emoce přerostou ve vnitřní drama a vstoupí do podvědomé mysli, máme velký problém, protože vznikne zvyk. Tvoříme si zvyky a ty nás potom ovládají.“ Yogi Bhajan

Šúnja – prostor za myšlenkami

Do prostoru šúnja nás přenese Neutrální mysl. Šúnja v překladu ze sanskrtu znamená „nic“, „prázdnota“, „nula“. Yogi Bhajan říká, že vše pochází z prázdnoty. Jeho svátost V dokumentu Brána smrti (z roku 2013, režie Viliam Poltikovič) mluví Dalajláma o tom, že při meditaci je šúnja naprostou nutností.

„Je nezbytné mít určité povědomí o „hlubší realitě“. V buddhismu ji nazýváme šúnjatá. Bez toho jsou nejrůznější meditační vizualizace zbytečné.“ Dalajlama

Kundaliní jóga zná meditace, které nás přenesou za myšlenkové vlny do klidu, do ticha, do prostoru, kterému se říká šúnja.

„Známkou jogína je to, že má schopnost spočívat ve stavu šúnja a jedná vědomě.“ Yogi Bhajan

Kurz meditací v Himálajském centru

Jóga v překladu ze sanskrtu znamená „spojení“. Jóga usiluje o obnovení spojení individuálního já s universálním Bytím (Brahmou). Yogi Bhajan řekl, že Kundaliní jóga není cestou osobního rozvoje, protože nerozvíjí naši osobnost. Je to cesta transformace, kdy posilujeme spojení s naší duší.

Pokud se chceme změnit, je potřeba změnit naše staré návyky a pozdvihnout naši vibrační frekvenci. Musíme se otevřít novým návykům a posilovat a pěstovat naši Neutrální mysl. Podle Yogi Bhajana je důvodem našeho neštěstí to, že neustále nálepkujeme „to je dobré“, „to je špatné“. Neutrální, meditativní mysl nás přenese za veškerá hodnocení. Dá nám zažít vhled a intuici. Dovolí nám spojit se s naší duší, s naším posláním.

„Změny o které jsme usilovali, vyplynou ze stavu šúnja. A tyto změny nás vedou na cestě transformace a pomáhají nám být tím, kým jsme. A naplnit naše poslání.“ Yogi Bhajan

Na kurzu „Meditace pro začátečníky“ nás čekají meditace z Kundaliní jógy. Mysl nemá ráda, když se s ní pracuje. Abychom nad svou myslí vyzráli, pomůžeme si mantrami, dechovými cvičeními. Tyto techniky zaměstnají naši mysl a my budeme moci v klidu meditovat 🙂 Zaměříme se nejprve na svou Negativní mysl, poté i na Pozitivní mysl a poté posílíme svou Neutrální mysl. V Kundaliní józe jsou meditace, které jsou zaměřené přímo na prostor šúnja. Dávají i začátečníkům zažít neutralitu a ticho za myšlenkami alespoň na pár okamžiků.

Pro velký zájem o kurz byl vypsán druhý termín kurzu – středy od 16:30 – 18:00 hodin. V tomto termínu jsou ještě volná místa. Můžete se přihlásit e-mailem: gabina@bethelight.cz Více informací o kurzu najdete zde a na facebooku zde.

 

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s